Większość użytkowników sklepu internetowego Zen Cart po jego instalacji na serwerze korzysta z domyślnej konfiguracji wszystkich opcji, co po pewnym czasie działania sklepu i wypełniania go kolejnymi produktami, powoduje coraz to wolniejsze jego działanie. Dzieje się tak między innymi z tego powodu, że w zamyśle twórców programu, obok dołączenia do wersji instalacyjnej przykładowych produktów, była również chęć zaprezentowania na tychże przykładowych produktach, wszystkich dostępnych w sklepie możliwości skonfigurowania programu.

Wielu z tych domyślnie aktywnych opcji nigdy w swoim sklepie nie będziesz używać, nic więc nie stoi na przeszkodzie aby przynajmniej te całkowicie zbędne w Twoim sklepie po prostu wyłączyć. Działanie takie pozwoli na znaczne ograniczenie ilości zapytań do bazy danych generowanych podczas przeglądania produktów przez klientów sklepu, a co za tym niewątpliwie musi nastąpić, znacznie przyspieszy działanie sklepu i ograniczy transfer nikomu do niczego niepotrzebnych danych. Które opcje należy wyłączyć, a które pozostawić aktywne uzależnione jest między innymi od tego jakiego rodzaju produkty sprzedajesz w swoim sklepie.

Jeśli są to tylko "fizyczne" produkty, czyli takie jak np. książka, gazeta, buty, odzież itp., domyślnie aktywna po instalacji w sklepie opcja umożliwiająca obsługę sprzedaży produktów "wirtualnych", a więc np. plików z muzyką, programami czy też zdjęciami jest Ci zupełnie niepotrzebna i należy ją wyłączyć. Zarządzanie opcją obsługi sprzedaży produktów wirtualnych znajdziesz w Panelu Administracyjnym sklepu uruchamiając kolejno z górnego menu zakładki Konfiguracja->Atrybuty i pobieranie plików->Sprzedaż towarów w wersjach elektronicznych... - jeśli nie sprzedajesz takich produktów, ustaw "false" - czyli nieaktywne.

W tym samym oknie znajdziesz również inne opcje które możesz wyłączyć, oczywiście o ile ich aktualnie nie używasz. Są to:

  • Zależność cen towarów od atrybutów - jeśli nie korzystasz z opcji atrybutów towarów w Twoim sklepie, lub korzystasz z atrybutów wyliczanych jako różnica w stosunku do ceny zdefiniowanej na karcie produktu, opcję zależności należy wyłączyć (służy ona wyłącznie do obsługi indywidualnej ceny zdefiniowanej dla każdego atrybutu osobno, gdy na karcie produktu podajemy cenę "0 zł".
  • Używanie obrazków przy nazwach atrybutów - jeśli nie koszystasz z takiej możliwości lub wogóle nie korzystasz z atrybutów produktów w sklepie - również ustaw jako nieaktywną "false".
  • W wycenie tekstu ceny za słowo i literę - opcję również należy wyłączyć (jest ona przeznaczona do wyliczania cen dla sklepów oferujących np. nadruki na koszulkach, kubkach itp. - w żadnym innym sklepie raczej nie jest przydatna, a generuje bardzo duże ilości zbędnych zapytań do bazy danych)

Kolejną grupą opcji które można również wyłączyć znajdziesz w zakładce "Sesje". Są to:

  • Sprawdzaj typ przeglądarki klienta - opcja raczej przydatna jedynie w przypadku testowania sklepu, gdy chcemy poznać jakich przeglądarek używają klienci naszego sklepu (informacja i tak nie jest widoczna bezpośrednio w Panelu Administracyjnym - jest jedynie zapisywana w logach serwera)
  • Sprawdzaj numer IP klienta
  • Zamieniaj IP na nazwę hosta klienta

Powyższe opcje są opcjami mającymi dość znaczny wpływ na generowanie ilości zapytań do bazy - dobrze więc również je wyłączyć.

W grupie zakładek "Ustawienia wyglądu sklepu" wyłączamy opcję Wyświetlanie numeru IP klienta sklepu w stopce witryny.

Największe jednak przyspieszenie działania sklepu i znaczne ograniczenie ilości generowanych zapytań do bazy osiągniesz wyłączając poniżej wymienione opcje:

  • Pokazuj ilość towarów w kategoriach (Konfiguracja->Moj sklep)
  • Pokazuj ilość towarów w kategoriach w panelu administracyjnym (Konfiguracja->Mój sklep)

Jeśli w sklepie nie korzystasz z cen netto i brutto wyłącz również opcje:

  • Pokazuj ceny z podatkiem - BRUTTO
  • Pokazuj ceny z podatkiem w Panelu Administratora

Po zakończeniu testowania nowo zainstalowanego na serwerze sklepu bezwzględnie należy również wyłączyć w zakładce "Konfiguracja->Logi sklepu" opcje:

  • Zapisuj czas tworzenia strony
  • Pokazuj czas tworzenia strony
  • Pokazuj ilość zapytań do bazy

Opcje związane z zapisem logów służą tylko do przeprowadzenia testów i w żadnym wypadku nie powinny być aktywne podczas normalnej eksploatacji sklepu, zarówno z uwagi na ogromną ilość generowanych zapytań do bazy danych, jak również niepotrzebne zapychanie katalogu "cache" plikami z zapisem logów.

Ponadto zastanów się czy rzeczywiście wszystkie wyświetlane w sklepie boksy informacyjne naprawdę są niezbędne. Jeśli np. korzystasz z modułu promocji w centralnej części strony, czy dublujący tą informację boks w bocznej kolumnie sklepu jest potrzebny? Chyba nie, a jego wyłączenie pozwoli na kolejną oszczędność. Sklepy internetowe ZenCart zdobyły popularność wśród użytkowników na całym świecie, głównie właśnie dzięki możliwości swobodnego konfigurowania poszczególnych opcji zgodnie z określonymi przez właściciela wymaganiami - umiejętnie skonfigurowany sklep działa szybko i wydajnie nawet na słabszych serwerach.


Zen Cart Template - Nowoczesne szablony sklepu

 

Sklepy internetowe Zen Cart - instalacja - modyfikacja - pozycjonowanie